Hoe ziet jouw spellenkast eruit??

Regelmatig krijgen we een vraag over het inrichten van een spellenkast. Veel van die vragen zijn gericht op het inrichten van de kast op executieve functies. Ons antwoord is altijd: ‘Doe het anders!’

Nu zul je je afvragen: ‘Hoe dan?’ en dat leggen we graag even uit.

Alle spellen die je in je kast hebt, kun je gebruiken om meerdere executieve functies te oefenen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even geschikt om alle executieve functies mee te oefenen, maar in ieder geval wel meer dan twee of drie.

Maak je een indeling op executieve functies, dan kies je meestal zo’n drie executieve functies per spel. Daarmee beperk je de keuze voor leerlingen behoorlijk. Niet alle kinderen vinden dezelfde soort spellen leuk of fijn om mee te werken. Wil je bijv. emotieregulatie oefenen dan kun je daar heel goed een één-speler spel voor nemen. Met zekerheid komt het kind op een gegeven moment bij een level wat niet meer lukt en worden de emoties op de proef gesteld. Maar hetzelfde gebeurt met een reactiespel als je telkens net te laat bent bijvoorbeeld. Of met een strategisch spel als je niet kunt winnen of als je plannen telkens gedwarsboomd worden. Stel dat je de reactiespellen hebt uitgekozen voor emotieregulatie en een kind is daar enorm goed in, dan zul je met die spellen, voor dat kind, nooit zijn emotieregulatie oefenen.

Soms wordt er ook gekozen om een spellenkast in te delen op leeftijd. Ook hier is ons advies om dat niet te doen. Daarmee wordt de keus weer kleiner. Veel spellen kun je best een beetje makkelijker of moeilijker maken en bovendien zijn de niveauverschillen tussen kinderen vaak groot. Daar wil je toch graag op aansluiten. Zeker de spellen voor één speler willen kinderen vaak lange tijd spelen om steeds weer een level verder te komen. In de praktijk zien wij het gebeuren dat kinderen meer dan een jaar, elke week een half uur, met hetzelfde spel aan de slag gaan, totdat ze het helemaal uitgespeeld hebben. Over volgehouden aandacht gesproken;-)

Nu vraag je je misschien af hoe je een spellenkast dan wel indeelt. Gelukkig kunnen we je daarbij ook helpen. Zorg dat je dezelfde soort spellen bij elkaar hebt staan. De ‘spellen voor één speler’, de ‘strategische spellen’, de ‘coöperatieve spellen’ en de ‘tempo-/reactiespellen’. Mocht je veel spellen hebben dan is het ook een optie om de categorie ‘spellen voor twee spelers’ toe te voegen. 

Tenslotte een tipje van de sluier: Bij veel spellen zijn er, met een kleine aanpassing, andere mogelijkheden om het te spelen en oefen je weer andere executieve functies. Wil je daar meer over weten, dan nodigen we je uit om eens een workshop bij te wonen.

www.speeljevaardigjunior.nl
www.despellenwinkelbreda.nl
www.speeljevaardig.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *